Wat ben ik?

wat-ben-ik
Die eeuwige worsteling. Wat ben ik nu eigenlijk? De wie-vraag laat ik even buiten beschouwing, want daarmee ga ik al helemaal de mist in. Als freelancer is het op z’n minst handig om mezelf kort maar krachtig voor te kunnen stellen. Het liefst op een manier die recht doet aan mijn kwaliteiten en ambities. Maar hoe?

Het voorbeeld hieronder zou misschien geen goede reclame voor mezelf zijn. Toch ben ik jaloers op de dame in kwestie. Ze wordt gebombardeerd tot ‘idiot sandwich’, waarmee ze ongetwijfeld tot een zeer exclusieve populatie behoort. Bovendien zijn de omschrijving en visualisering hilarisch. Aandacht gegarandeerd! Kortom: een creatieve functietitel.

Iets met tekst

En dan kom ik met termen als tekstschrijver, copywriter, content -marketeer, -strateeg, -specialist of het immer toepasbare marcom professional. Allemaal te prijzen titels die zeker passend zijn, maar tegelijkertijd geen recht doen aan wat ik voor mijn klanten wil betekenen. Het is iets waar ik mijn hele werkende leven al tegen aanloop, maar waar als ik zelfstandige vaker mee geconfronteerd word.

‘Bestaat de specialist nog?
Of ben je wat je kunt?’

Ik schrijf allerlei soorten teksten voor uiteenlopende doeleinden, werk concepten en strategieën uit maar scherp net zo goed proposities aan. Altijd is er sprake van een boodschap. Gefundeerd op het bestaansrecht van bedrijven én de behoefte van doelgroepen. Waarvoor ik me bijvoorbeeld ook weer baseer op online zoekgedrag. Allemaal ‘onderdeel van’ maar hoe verpak je al die ingrediënten in één gerecht?

Creatieve duizendpoot

Met alle handige tools binnen handbereik, lijkt het inmiddels vanzelfsprekend dat iemand binnen mijn vakgebied alles kan. Van concept tot uitvoering. Aan de opsomming onder vacatures met eerder genoemde functietitels lijkt soms geen einde te komen. Bestaat de specialist nog? Of ben je wat je kunt? Persoonlijk trek ik het liefst de grens tussen boodschap en beeld. Beperk je tot één van beide en haal daar het maximale uit.
Zelf val ik binnen de categorie ‘boodschap’. Daarbinnen zijn weer ontelbare subcategorieën te bedenken. Ben ik dan een ‘boodschapper’? Misschien als ik te paard mijn werk zou doen. ‘Verhaler’ dan? Ik verwerk inhoud immers in een verhalende vorm. Iets te artistiek nog. ‘Bedrijfsverhaler’? Dat is ‘m! Fijn; naast Ongewikkeld weer een term die niet bestaat.