Nieuwe website? Koppie copy!

copy
‘De website is klaar, er moet alleen nog tekst komen.’ Directe blootstelling aan deze uitspraak is me tot nu toe gelukkig bespaard gebleven, maar ik ben ervan overtuigd dat ie regelmatig wordt gebezigd. Vanuit de veronderstelling dat het als het plaatje klopt, de invulling vanzelf volgt. Feitelijk zal het ‘lorem ipsum’ inderdaad wel plaatsmaken voor echte woorden. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Natuurlijk: bij het ontwerpen van websites wordt over het algemeen nagedacht over het hoe en waarom. In de vorm van inspiratiesessies waarin kamers worden behangen met gekleurde post-it’s, waarop veelomvattende termen elkaar beconcurreren. Een goede manier om tot de kern te komen en ‘de boodschap’ plat te slaan. En dan?

Visueel verlangen?

Eigenlijk verlangt iedereen in die kamer naar het moment waarop de website een smoel gaat krijgen. Logisch ook; aangezien de website als doel bestempeld wordt. Dus komen achtereenvolgens sitemap, interactie- en visueel ontwerp aan de beurt. Afgestemd op de verschillende pagina’s en de daarbij behorende doelen. Globaal wordt er al wat invulling gegeven aan de tekst, om uiteindelijk plaats te maken voor definitieve teksten als het design staat.

‘Het plaatje moet aansluiten op de boodschap. 
Niet andersom.’

Hoe zou het proces eruit zien als het doel áchter de website leidend wordt? Waarom een website? Wat moet die website betekenen? Wie gaan daar gebruik van maken? Grote kans dat je dan eerst na gaat denken over wat je wilt vertellen (inhoud) in plaats van hoe (vorm). Dan kom je niet weg met een sitemap, maar is een inhoudelijke structuur en de concrete invulling daarvan het vertrekpunt. Want het plaatje moet aansluiten op de boodschap. Niet andersom.

Onkneedbaar

Het is geen hogere wiskunde en dit is ook geen wereldschokkend betoog. Eerder een ongewikkelde manier om naar de ontwikkeling van websites te kijken. Enthousiasme voor design is begrijpelijk, want het brengt de inhoud tot leven. Maar waarom zou je een pagina ontwerpen op basis van alinea’s tekst, terwijl één korte video voldoet? Vorm moet inhoud versterken en andersom, maar inhoud zou niet kneedbaar mogen zijn terwijl het daar bij vorm in essentie om draait. De pech is alleen dat ontwerpen vaak bewerkelijker is dan het schrijven van een tekst.
tekst-website
Bovendien is een tekst nooit af. Ook over de inhoud kun je blijven twisten. Maar dan gaat het over nuances. Door je bij de ontwikkeling van een website in ieder geval te committeren aan het zo nauwkeurig vastleggen van de inhoud, weet je zeker dat je zo min mogelijk inlevert op de samenhang tussen beeld en boodschap. Dat lijkt me bij zoiets fundamenteels als een website toch wel een geruststellende gedachte.