Content marketing is kinderspel
Voordat ik begin: neem de kop boven deze post letterlijk. Maar ik ga content marketing niet wegzetten als een kinderlijk eenvoudige discipline. Wat ik wel durf te beweren is dat kinderen kunnen wat wij als marketeers met nog geen miljoen brainstormsessies voor elkaar krijgen: onbevooroordeeld naar de wereld kijken.
‘Out of the box’ denken. Geen fictieve box, maar letterlijk de box waar kinderen op jonge leeftijd langzaam uit kruipen. Ze hebben een tijdje de kat uit de boom gekeken en gezien hoe wij volwassenen maar wat aan lopen te klooien. Met flarden van gesprekken en opmerkingen creëren kinderen hun eigen waarheid. Wij grote mensen proberen hetzelfde te bereiken met associëren. En we falen.
Kinderen weten niks
Dat het woord associëren bestaat zegt alles. Wij hebben er een woord voor bedacht, wat betekent dat wij ons bewust zijn van het proces. Bewustzijn blokkeert. Bij kinderen gebeurt het gewoon. Zoals Messi ooit vanzelf met de bal begon te dribbelen. Volledig vrij in denken, onbevooroordeeld en onwetend.
‘Kinderen creëren hun eigen waarheid’
Het heeft Messi inmiddels het één en ander opgeleverd. De hele wereld geniet van zijn pure talent. Maar de puurheid van alledaagse kinderen strandt vaak in hun directe omgeving. Ouders moeten glimlachen (of worden boos) en delen het misschien met vrienden en familie. Totdat de omgeving het kind in haar greep neemt en ‘vrij denken’ verandert in ‘domme vragen stellen’. Terug in de box.
Oogsten nu het nog kan
Kinderen hebben maar even de tijd om aan de box, die je net zo goed maatschappij kunt noemen, te ontsnappen. Terwijl ze langzaam gevormd worden, kunnen wij volwassenen ons dagelijks mee laten nemen in hun fantasie. Het haalt ons even uit de realiteit en dwingt ons tegelijkertijd om de waarheid weer eens tegen het licht te houden.
Content marketeers zijn in mijn ogen een onmisbare schakel tussen de onbevangen uitspraken van een kind en het grote publiek. Uitspraken die garant staan voor succesvolle content of verfrissende invalshoeken gaan anders aan onze neus voorbij. Het opent de ogen van het publiek en geeft bedrijven de kans om écht eens onderscheidend te communiceren. Scheelt waarschijnlijk een hoop vergezochte content waar zelfs een kind doorheen prikt.
Getagged marketing