Strategie met twee gezichten
Ik en mijn overbuurman zetten online de lijnen uit binnen ons bedrijf. Hij kickt op conversie en ik op betrokkenheid. Waar hij de strijd met concurrenten aangaat op plekken waar hongerige consumenten zich begeven, richt ik me op consumenten die hooguit een beetje trek beginnen te krijgen. Lukt het mij om ze aan te spreken? Dan kunnen we die strijd aan de overkant lekker overslaan.
Boeien is binden
Zand verkopen in de woestijn is kansloos. Dat zal iedere marketeer beamen. Water verkopen heeft meer kans van slagen. Maar wat bied je de mensen in de woestijn die geen dorst hebben of denken te krijgen? Informatie die ze wel interesseert en raakvlak heeft met water. Hoe verliezen we vocht eigenlijk? Want zodra ze alsnog dorst krijgen (wat denkbaar is in de woestijn), kopen ze dat waarschijnlijk bij jou.
Laatste zetje
De woestijn is in ons geval de uitvaartmarkt. Ons product is puur gericht op het verzekeren van een uitvaart. Die is namelijk best prijzig en moet misschien betaald worden op een moment dat het even niet uitkomt. Veel mensen zijn zich daarvan bewust en gaan uit zichzelf op zoek naar een uitvaartverzekering. Anderen hebben een laatste zetje nodig. Dat is waar onze online marketingstrategie over gaat.
‘Aanvullen en in leven houden’
Hoewel er natuurlijk goede content nodig is om mensen te overtuigen van ons product, kun je met content marketing ook een compleet ander publiek bereiken. Mensen die wel bezig zijn met het thema uitvaart, maar niet met de kosten die ze mogelijk achterlaten. Door in te haken op wat er speelt bij de groep mensen (die later wat aan je product kunnen hebben) creëer je betrokkenheid. Zodra ze doorkrijgen wat je écht voor ze kunt betekenen is de content marketingstrategie succesvol.
Verbindende schakel
In ons geval vormen online marketing en content marketing samen de online strategie. Ze vullen elkaar aan en houden elkaar in leven. De schakel tussen de twee disciplines is duidelijk en staat vast, maar verder bewegen ze onafhankelijk van elkaar. Dat is nodig want je moet flexibel kunnen zijn als je product wijzigt of het interessegebied van je doelgroep verschuift.
In 2016 nemen we een nieuwe website in gebruik. Ook daarop houden we online marketing en content marketing strikt gescheiden. We richten ons hoofdzakelijk op ons product en geven content marketing een eigen plek waar we verkeer naartoe leiden. In die omgeving willen we ze boeien en aan ons binden. We beseffen namelijk dat alleen de hongerige mensen uit zichzelf nog een website bezoeken.
Getagged marketing