Zo. Jammer dit...
Daar had natuurlijk ‘Nu eerst een Bavaria’ moeten staan. Maar de slogan -ouder dan ikzelf- is deze week ingeruild voor ‘Welcome to the family’. Het gevoel van een welverdiend biertje maakt plaats voor Brabantse gezelligheid. Persoonlijk vind ik het erg jammer. Niet alleen omdat ik al mijn hele leven hoop zoiets geniaals te bedenken.
Alleenrecht
Afgelopen zomer verloor Bavaria nog een rechtszaak over het gebruik van hun aloude slogan. Die werd namelijk gebruikt door een hostingbedrijf om hun cloud te promoten. Je zou zeggen: ‘lekker laten gaan, iedereen weet dat de slogan bij Bavaria hoort.’ Maar blijkbaar vond het biermerk het een paar maanden geleden toch nog de moeite.
‘Een simpel tussenwoordje is onvervangbaar’
Misschien verloren ze niet alleen de rechtszaak maar ook het vertrouwen in deze twee magische letters? Of was dit het teken dat ze hun pay-off niet langer konden beschermen tegen de boze buitenwereld? Ik hoop echt dat ze niet over één nacht ijs zijn gegaan. Een simpel tussenwoordje waarmee je je bier kunt promoten is onvervangbaar.
Zo(.)veel mogelijkheden
Bavaria gooit dus echt iets weg en het verliezen van een rechtszaak zou geen reden mogen zijn. Ook geloof ik dat de magie nog altijd niet verdwenen was. Nu consumenten meer informatie op zich afgevuurd krijgen dan ooit, zit de kracht ‘m juist in het briljante haakje. In een split second weten waar het over gaat. Het is (juist nu) goud waard!
Misschien wordt er met een jaloerse blik naar het internationale succes van Heineken gekeken. Maar wordt er ook goed gekeken naar hun succes op social media? Briljante inhakers die massaal gedeeld worden en enorm veel aandacht krijgen. Snelle en waardevolle content waar (ik zeg het nog maar eens) ‘Zo.’ zich perfect voor leent.
Familiebedrijf
Dat Bavaria ‘een echt familiebedrijf’ is halen ze natuurlijk graag aan bij het lanceren van hun nieuwe pay-off ‘Welcome to the family’. Wel een internationale familie natuurlijk. Dat zou misschien de sfeer op moeten roepen uit onderstaande commercial, maar dat doet het bij mij niet. Terwijl het een jaar voordat ‘Zo.’ begon altijd zo moest blijven.
Wat de nieuwe campagne wel bij me oproept is een massaal gevoel. Een groot internationaal gezelschap dat aan de zuip gaat. Dan hoor je er namelijk bij. En de aangekondigde 360 graden-campagne gaat dat groots lanceren. Ik vraag me af hoe onderscheidend dit hele verhaal is. Ik zie weinig toegevoegde waarde.
Vaarwel
Het welverdiende biertje na een dag hard werken in de tuin levert Bavaria misschien niet meer genoeg op. Die prachtige momenten dat we in onze eigen wereld winnaars zijn verdwijnen. De stilte die valt na ‘Zo.’ en er even niets meer is dan jezelf en het biertje. Ik drink m’n verdriet weg terwijl ik op ga in de massa. Zo.
Getagged marketing