Meer of minder content?

copy
Grote kans dat je deze post had genegeerd. Waarom zou je er ook aan beginnen? Er is zoveel meer aanbod. In je timeline op LinkedIn, maar wat te denken van al die andere apps die je dagelijks opent, scant en sluit. Want wat onthoud je nou eigenlijk? Wat is nog de moeite waard? In al dat geweld is het in je opnemen van een kop en afbeelding al een hele opgave. Beperkte aandacht voor je merk dus.

Vorige week was ik te gast op het ANP-congres in De Balie. Het thema ‘Toekomstvisie op contentstrategie’ sprak mij natuurlijk aan. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de ontwikkeling van content marketing. Wat gaan we met al die informatie doen? Nóg meer produceren met z’n allen? Of is het juist tijd voor een beetje bescheidenheid en matiging? Die vraag bleef onbeantwoord.

Aandacht(!)

Dat er veel informatie beschikbaar is werd door de sprekers beaamd. Toch was er van enige terughoudendheid geen sprake. Het moet meer zijn maar ook relevanter. Aansluitend op de behoefte van de doelgroep. Maar is de behoefte niet gewoon minder en betere content? Moeten we niet gewoon netjes op onze beurt wachten totdat er iets zinnigs te melden valt en er aandacht voor is?

‘Herrijzing van de nieuwsbrief is niet los te zien van gebrek aan aandacht'

Met contentmarketing komen en blijven we op de radar van onze doelgroep. Op reguliere basis content delen zorgt ervoor dat we een band opbouwen. Maar teveel informatie devalueert de content. Het argument relevantie valt dan een beetje weg is het niet? De herrijzing van de nieuwsbrief is niet los te zien van het gebrek aan aandacht (die je in een inbox nog enigszins krijgt). Wees daarom zuinig met waardevolle informatie en blijf op een subtiele manier op de radar.

Vage praatjes

Als we echt uit zouden gaan van de behoefte van onze doelgroep wachten we geduldig onze kans af. Laten we het verhaal lekker op de over ons-pagina. Storten we ons op alle mogelijke ingangen naar het product die via Google gevonden worden. En houden we op met vage praatjes die mijlenver afstaan van wat er uiteindelijk verkocht wordt. Scheelt een hoop gedoe. Aan de andere kant draait contentmarketing ook om inspireren en behoefte creëren.

Is het mogelijk om als bedrijf dag in dag uit met waardevolle informatie op de proppen te komen? Vanuit mijn rol bij een uitvaartverzekeraar zeg ik: nee. Ik snap dat er weinig aandacht is, zeker voor ‘de dood’. Naamsbekendheid is belangrijk en waardevolle informatie op aanvraag doorslaggevend. In mijn geval betekent dat vluchtige posts delen en inhoudelijke content beschikbaar stellen.

Ken je plek

Die bescheidenheid is niet altijd noodzakelijk. Waar eerder alleen TV-zenders elkaar probeerden af te troeven doen grote merken dat nu ook. Wat is er ook op tegen dat zij grote amusement- en inspiratiekanalen opzetten? Komt er publiek op af? Goed! Stijgt de omzet? Beter! Val je er mensen mee lastig? Het publiek, Google en Facebook straffen je vanzelf af. Algoritmes moet je te vriend houden.

Zijn de grote online uitgevers dan de redding van contentmarketing? Gezien de ontwikkeling dat gebruikers alles centraal vanuit één app willen doen wel. Dat Facebook nu artikelen gaat claimen om geen ruimte af te staan aan externe websites wijst daar ook op. Content moet passen binnen de vluchtige timeline óf je moet zelf publiekstrekker zijn. Anders ben je afhankelijk van behoefte totdat je behoefte creëert. Dus ken je plek, bepaal een richting en ga voor goud.

ongewikkeld

Contact