Online ontdekkingsreis

seo-strategie

Eilanden hebben altijd iets magisch. Toen ik een paar dagen ronddwaalde in Nationaal park Abel Tasman, kreeg dat magische een extra lading door de wetenschap dat de ontdekkingsreiziger uit Lutjegast de plek ooit ontdekte. Gelukkig kent het ontdekken van eilanden ook minder letterlijke vormen.

Hoewel ik al mijn hele leven op Terschelling kom, had ik er tot voor kort nooit met een ‘online’ blik naar gekeken. Totdat ik spontaan de ontdekkingsreiziger in me op voelde komen. Kan ik niet ‘iets’ met Terschelling, zonder dat ik de luxe heb van wonen op het mooiste (in alle objectiviteit) waddeneiland? Laat me je meenemen op mijn ontdekkingstocht! 

Stap 1: voorpret met oriëntatie

‘Iets’ met Terschelling willen biedt natuurlijk een hele brede scope. Online moet een doel vaak veel specifieker zijn om uiteindelijk succes te hebben. Maar zo wilde ik het eiland niet benaderen. Op Terschelling past vrijheid en het loslaten van de controle. Wel houd ik natuurlijk in mijn achterhoofd dat er al voldoende informatie beschikbaar is over bijvoorbeeld fietsverhuur en vakantiehuisjes. 

‘Op Terschelling past vrijheid
en het loslaten van de controle’

Vanuit die gedachte begin ik in Google’s zoekwoordplanner te inventariseren welke informatiebehoefte er bestaat rondom Terschelling. Want als ik ‘iets’ wil doen moet er wel behoefte aan zijn. En hoewel de behoefte ook latent kan zijn, is het voor mij als landrot lastig om die goed te peilen. Bovendien is het ‘iets’ ongemerkt al specifieker aan te duiden als ‘online informatiebron’. 

Stap 2: reisdoel bepalen

Genoeg rondgekeken, tijd om concreet te worden! Uit de lijst met de meest populaire zoektermen rondom het onderwerp Terschelling, doemt mijn beloofde land op niet mis te verstane wijze op: Formerum aan Zee. Een gebied op Terschelling dat ik goed ken, maar wat officieel niet bestaat. Toch valt het qua zoekvolume onder de meest populaire zoekopdrachten. 

Populariteit is natuurlijk niet direct een reden om er volledig in op te gaan (zie het punt over fietsverhuur en vakantiehuisjes). Maar naast het feit dat Formerum aan Zee aansluit op het online informatiebron-plan, krijg ik ook andere positieve signalen. Volgens Google is de concurrentie op het onderwerp laag, wat een directe zoekopdracht ook bevestigt. Doorslaggevende factor: de domeinnaam formerumaanzee.nl blijkt nog vrij te zijn!

Stap 3: ik ga op reis en ik neem mee

Vroeger begon bovenstaand groepsspel steevast met ‘tandenborstel’. Nu begin ik met de koffer, want je moet alle reisartikelen ten slotte ergens kwijt. Formerumaanzee.nl speelt in dit verhaal de rol van Samsonite, want een domeinnaam die exact overeenkomt met de zoekopdracht is goud. Hoewel je onder een ander domein met separate pagina’s natuurlijk ook kunt scoren

'Op afstand kan ik de koers blijven wijzigen, want niets is zo veranderlijk als online vaarwater'

Maar met een lege koffer kun je nog niet vertrekken. Je hebt in ieder geval een aantal standaard reisartikelen nodig om je bestemming te bereiken. Anders gezegd: om Google te wijzen op jouw online informatiebron, heb je een webstek nodig die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Die lijst is te lang om hier over uit te wijden, dus laat ik het zo stellen: de informatie en techniek moet op orde zijn. 

Stap 4: laat het avontuur beginnen

Met de webstek over Formerum aan Zee staat er nu een basis. Mooi gepresenteerde informatie gericht op de toerist. Ik laat het te water en zie het door de stroom meegevoerd worden. Op afstand kan ik de koers blijven wijzigen, want niets is zo veranderlijk als het online vaarwater. Doe je niks: dan wordt het schip langzaam maar zeker weer teruggevoerd naar de haven en strandt je avontuur erg onbevredigend.  

Koers houden is één, maar je ontkomt er niet aan om aan het roer te staan en de golven te trotseren. Zodra je de haven uit bent moet je structureel signalen uitsturen om op de online radar te blijven. Zo is social media activiteit een belangrijke indicator en stijg je, met links op andere domeinen naar jouw webstek, in aanzien. Maar ook je eigen domein moet actief blijven, met tevreden bezoekers en de aanwas van nieuwe informatie. Zo bereikt formerumaanzee.nl binnen een paar weken de eerste bestemming: pagina 1 op Google.