Thuis op je webstek

webstek-thuis
Een goede webstek staat als een huis en voelt als thuis. Je thuisvoelen is heel persoonlijk maar ook noodzakelijk om als bedrijf je stek op het web te claimen. Want als je niet volledig jezelf bent op je thuisbasis, gaan bezoekers dat merken en verliest je boodschap aan kracht. Maar hoe creëer je nou dat echte thuisgevoel op het web?
Natuurlijk: bij het ontwerpen van websites wordt over het algemeen nagedacht over het hoe en waarom. In de vorm van inspiratiesessies waarin kamers worden behangen met gekleurde post-it’s, waarop veelomvattende termen elkaar beconcurreren. Een goede manier om tot de kern te komen en ‘de boodschap’ plat te slaan. En dan?

Doel van een webstek

Online draait het veelal om best practices die in het verleden hun waarde hebben bewezen. Pakkende header bovenin beeld, een veelbelovende boodschap erbij, alle onderdelen op rij in het menu, een korte inleiding gevolgd door blokken met diensten of producten en een niet te missen call to action. Net zoals een huis ook is ingedeeld met woonkamer, keuken, eethoek, hal, bijkeuken en met een beetje geluk nog wat extra luxe.

‘Het plaatje moet aansluiten op de boodschap. 
Niet andersom.’

Voor die indeling is vaak een logische volgorde bedacht om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Functioneel dus. Maar een huis voorziet altijd in dezelfde behoefte: wonen. Terwijl een webstek verschillende doelen kan dienen zoals informeren, verkopen, contact op laten nemen, branding of een service bieden. En bij elk doel past een andere indeling waardoor een standaard template niet zal werken.

Van functie naar invulling

Op een doel volgt een logische indeling van functionaliteiten, maar daarna komt de invulling van die verschillende ruimtes. Is je doel bijvoorbeeld informeren dan is het allereerst de vraag om welke informatie het gaat en hoe je die wilt delen. Hoe je je woonkamer gebruikt is ook van invloed op of je een strakke designbank kiest of een lekkere plofbank. Allemaal onderdeel van je persoonlijke kenmerken en wensen.
Maar zoals een bank een ideaal formaat heeft, geldt dat ook voor informatie op je webstek. Want een grafisch ontwerp heeft net als een huis marges waarbinnen de invulling het beste tot haar recht komt. Daarom is het waardevol om informatie eerst zo strak mogelijk te beschrijven voordat je de webstek ontwerpt. Daarna meet je die boodschap een op maat gemaakt ontwerp aan.

Op je plek

Zo richt je je webstek in grote lijnen in, maar het échte huiselijke zit ‘m natuurlijk in de details. Die kleine accessoires die soms wel meer dan 1000 dingen over je kunnen zeggen. Dat kan één specifiek woord zijn, een sprekende foto, een opvallende kleur of een bijzonder grafisch element. Allemaal creatieve vertalingen van persoonlijke eigenschappen die eerst blootgelegd moeten worden. En dat is wat Ongewikkeld doet bij het maken van een webstek.

ongewikkeld

Contact